• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72650
+
-

زنجان را  از تولید ارز دیجیتال محروم نکنید

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان: زنجان به دلیل داشتن آب‌وهوای خنک و توان بالا برای تولید برق با حمایت مسئولان می‌تواند به قطب تولید ارز دیجیتال در کشور تبدیل شود

دیجیتال
زنجان را  از تولید ارز دیجیتال محروم نکنید

 این روزها بازار ارز دیجیتال داغ است. ارز دیجیتال شکل خاصی از پول است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده و استخراج (ماینینگ) در دنیای رمز ارزها به معنی تولید و تأیید تراکنش ارز رمزنگاری شده از طریق حل مسائل کامپیوتری است.

اخیرا استخراج ارز دیجیتال و مصرف برق آن با واکنش مسئولان دولتی همراه بوده و در این زمینه محدودیت‌هایی در نظر گرفته‌ شده است. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زنجان معتقد است با حمایت مسئولان از فعالان ارز دیجیتال، زنجان می‌تواند قطب تولید ارز دیجیتال در کشور باشد. 


تولید مازاد برق

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زنجان با بیان این‌که طبق مصوبه هیات دولت در شهریور سال گذشته، استان‌های خنک و دارای توان بالا برای تولید برق در اولویت استخراج ارز دیجیتال قرار دارند، گفت: زنجان هر ۲ ویژگی و ظرفیت را دارد و با حمایت مسئولان می‌تواند به قطب تولید ارز دیجیتال در کشور تبدیل شود. 

به گزارش ایرنا، افشین آشوری اظهار کرد: استان زنجان علاوه بر توان بالا در تولید برق، فعالان بسیاری نیز در این زمینه دارد. تولید برق این استان در ۹ ماه از سال، مازاد مصرف مورد نیاز است و به دلیل این‌که نیروگاه‌های برق باید فعال باشند مشاهده می‌شود که برخی مواقع چراغ‌های آزادراه‌ها در روزها نیز روشن می‌شود در حالی که از همین انرژی می‌توان برای ماینینگ (ایجاد ارز دیجیتال) استفاده کرد. 

وی با بیان این‌که از قطب استخراج رمز ارز می‌توانیم به قطب آی‌تی نیز برسیم، افزود: اگر در ایجاد قطب آی‌تی کوتاهی کرده‌ایم، استخراج رمز ارز (ماینینگ) فرصت خوبی برای توسعه و دست یافتن به قطب آی‌تی و الکترونیک است. 


مشخص نبودن تعرفه برق

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زنجان مشخص نبودن تعرفه قیمت برق را مشکل اصلی تولید ارز دیجیتال خواند و گفت: طبق مصوبه هیات دولت، نرخ هزینه برق برای ارز دیجیتال متوسط قیمت صادراتی به کشورهای دیگر دریافت می‌شود در حالی که ما در ایران هستیم و صادرات برق ایران به ایرانی‌ها خنده‌دار است. 

وی تصریح کرد: وزیر انرژی عراق به عنوان یکی از خریداران برق گفته است هر زمانی از هر کشوری برق ارزان بخریم خرید از ایران را قطع می‌کنیم. همان‌طور که بسیاری از کشورها نفت ایران را نمی‌خرند روزی هم برق ایران را نخواهند خرید. 

آشوری ادامه داد: شرط‌های دیگری هم از جمله این‌که «ریسک کار با خود تولیدکننده باشد، بانک‌ها هیچ کمکی نمی‌کنند، در صورت ساخت نیروگاه هزینه انرژی را 7 برابر دریافت می‌کنند، انرژی تولیدی باید با ارز نیمایی ارائه شود، شغل ایجاد کند وگرنه مشمول مالیات می‌شود» برای ایجاد ارز دیجیتال قرار داده شده است که کار را در این زمینه بسیار سخت می‌کند. حال آن‌که تولید ارز دیجیتال در شرایط جنگ اقتصادی علاوه بر ایجاد شغل، بخشی از مشکلات کشور را نیز برطرف می‌کند. 


مهاجرت نخبگان

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: مصرف برق ماینرها در زنجان کمتر از ۵۰۰ مگاوات بود اما به هنگام توسعه، مقابله شدیدی صورت گرفت و اگر ادامه می‌یافت اکنون به بالای هزار مگاوات می‌رسید. 

وی گفت: دولت وقتی قانونی وضع می‌کند باید به‌گونه‌ای باشد که از این کار حمایت کند نه این‌که سبب مهاجرت فعالان و نخبگان به سایر کشورها شود. بسیاری از نخبه‌های این حوزه از جمله 3 نفر از زنجان به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و کشورهای مقصد نیز برق خود را در اختیار آنها قرار داده‌اند. 

آشوری با بیان این‌که این تکنولوژی مشتریان فراوانی دارد، افزود: اولویت ما ابتدا ایران و سپس کشورهای خارجی است، اما مسئولان نیز باید تجدید نظر کنند و منافع هر دو طرف را در نظر داشته باشند. رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زنجان ادامه داد: مسئولان باید منافع کشور، منافع صنعت برق، ارزآوری و تحول اقتصادی در آی‌تی را در وضع قوانین در نظر بگیرند. 

وی یادآور شد: کنگره آمریکا اعلام کرده است هیچ کشوری به‌خصوص ایران را نمی‌توانیم در زمینه بیت‌کوین تحریم کنیم، اما فروش مستقیم به ایران را ممنوع کرده است. با توجه به این مورد، تمام فعالان باید برای خرید خدمات بیت‌کوین هزینه‌ای را به کشور ثالث پرداخت کنند که هزینه سربار است. آشوری تصریح کرد: تولید ارز دیجیتال در داخل کشور علاوه بر جلوگیری از هزینه سربار، درآمد سرشاری نیز برای کشور دارد. 


صدور مجوز مهارتی

عضو هیات‌رئیسه و خزانه‌دار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای زنجان گفت: این سازمان برای افرادی که تحصیلات دانشگاهی، سابقه کار و مهارت در حوزه کامپیوتر و آی‌تی دارند مجوزهای مهارتی صادر می‌کند.  حسین بازدار اظهار کرد: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مربوط به فعالان حقیقی و حقوقی حوزه کامپیوتر و آی‌تی است.  

وی با بیان این‌که این سازمان برای افزایش سطح علمی افراد جامعه اقدامات زیادی می‌تواند انجام دهد، افزود: سال گذشته ۲ دوره آموزش عمومی برای فروشندگان و خریداران (دولتی‌ها) سامانه تدارکات الکترونیکی ایران در زنجان برگزار شد که بیش از ۷۰ نفر شرکت‌کننده داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید